Sök:

Sökresultat:

1799 Uppsatser om Gemensam utgćngspunkt - Sida 1 av 120

Problem och funktion hos gemensam litteraturlÀsning och litteratursamtal

Denna uppsats behandlar gemensam litteraturlÀsning och litteratursamtal. Syftet var att utreda litteraturlÀsningen och litteratursamtalets funktion och möjliga svÄrigheter i undervisningen. Sammantaget pekar resultatet i studien pÄ att lÀrarna uppfattar den kÀnslomÀssiga och personliga utvecklingen, som den primÀra funktionen i arbetet med gemensam litteraturlÀsning och litteratursamtal. Vidare ansÄg lÀrarna att skillnaden i elevernas lÀskapacitet och svÄrigheterna att skapa ett givande litteratursamtal Àr de största svÄrigheterna vid anvÀndandet av gemensam litteraturlÀsning och litteratursamtal..

Du/Ni-tilltal i svensk dramadialog : En undersökning om tilltal i fyra pjÀser frÄn 1925 till 1997

Svensk dramadialog under tre sekel a?r ett projekt framtaget vid Uppsala universitet och inneha?ller en dramakorpus av 45 pja?ser fra?n 1725?2000. Syftet med den ha?r underso?kningen a?r att underso?ka utvecklingen av tilltal i fyra pja?ser med utga?ngspunkt i fyra dramer ur Svensk dramadialog under tre sekel. Underso?kningen har sin utga?ngspunkt i tilltalen du och Ni men andra tilltal som exempelvis titlar, fo?rekommer.

Den mÄngkulturella skolan och vÀrdegrunden- en vÀrdekoflikt?

SammanfattningNyckelbegrepp: Ma?ngkultur, va?rdegrund, va?rdekonflikt.Syftet med examensarbetet a?r att med utga?ngspunkt i en diskussion om skolans va?rdegrund belysa och underso?ka hur la?rare resonerar och fo?rha?ller sig till den va?rdekonflikt som kan uppsta? mellan att va?rna om de icke fo?rhandlingsbara va?rdena som anges i styrdokumenten samtidigt som skolan ska respektera och bevara kulturell ma?ngfald. Fo?r att besvara syftet har vi anva?nt oss av fo?ljande fra?gesta?llningar: Hur uppfattar och resonerar la?rare kring ma?ngkultur och pluralism? Hur uppfattar och resonerar la?rare kring va?rdegrundsuppdraget? Hur resonerar la?rare kring de va?rdekonflikter som kan uppsta? utifra?n skolans gemensamma va?rdegrund?Examensarbetet tar sin utga?ngspunkt i ett postmodernistiskt och interkulturellt perspektiv pa? la?rande. Uppsatsen inleds med en historisk redogo?relse fo?r hur skolans roll som norm och va?rdefo?rmedlare har fo?ra?ndrats o?ver tid.

JÀrnrör, jakt och grÀv : En analys av begreppet mediedrev med utga?ngspunkt fra?n Expressens publicering av SD-filmen

Den ha?r uppsatsen behandlar begreppet mediedrev och dess olika innebo?rd. Att bena?mna en stor medieha?ndelse som ett mediedrev a?r sa?llan oproblematiskt och genom att go?ra det riskerar man att bagatellisera gediget journalistiskt arbete. Samtidigt a?r begreppet en marko?r fo?r hur kommersialiseringen av medier pa?verkar journalistiken.

Gemensam sÄng En sjÀlvförtroendeboost?: En studie om hur sÄnglÀrare och sÄngelever pÄ gymnasiet, folkhögskola och musiklÀrarutbildning upplever gemensam sÄng

I denna studie granskas hur sÄnglÀrare och sÄngelever pÄ musikestetiska programmet, folkhögskola samt högskola ser pÄ sÄngfenomenet gemensam sÄng och hur de upplever undervisningsformen samt vad denna kan göra för elevens sjÀlvförtroende. Studien genomfördes med hjÀlp av 13 stycken kvalitativa intervjuer dÀr informanterna var i blandade Äldrar och hade olika erfarenheter av gemensam sÄng. För högskola samt folkhögskola finns inga styrdokument att förhÄlla sig till i Àmnet, dÀremot har vi lÀst igenom styrdokumenten för gymnasieskolan och kopplat dessa till den gemensamma sÄngen.Vi fann att samtliga sÄnglÀrare anser att gemensam sÄng Àr en god undervisningsform för att stÀrka elevernas sjÀlvförtroenden. De anser Àven att undervisningsformen gynnar elevernas personliga och musikaliska utveckling, genom att vÄga stÄ framför andra samt att bÄde ge och ta konstruktiv kritik. BÄde sÄnglÀrarna och eleverna anser att gemensam sÄng var ett viktigt komplement till den individuella sÄngundervisningen för att utvecklas och bli bÀttre pÄ sitt instrument.

LÀrares gemensamma lÀrande : En kvalitativ intervjustudie av lÀrares uppfattningar kring samverkan och en gemensam handlingsarena

Studien ?LÀrares gemensamma lÀrande - En kvalitativ intervjustudie av lÀrares uppfattningar kring samverkan och en gemensam handlingsarena? har syftet att öka kunskapen om betydelsen av lÀrares möjligheter till att se varandra i handling och Àmnar besvara följande frÄgestÀllningar; Hur formas, upprÀtthÄlls och utvecklas samverkan mellan lÀrare?, Vilken betydelse utgör en gemensam handlingsarena för lÀrares samverkansstrategier? Den hÀr studien utgÄr frÄn teorin om det kollektiva lÀrandet. Denna teori innehÄller tre typer av samtal; berÀttandet, det gemensamma reflekterandet och det gemensamma intentionsskapandet, som i denna studie ses som villkor för att nÄ upp till ett kollektivt lÀrande. Teorin har vidareutvecklats genom ett införande av begreppen ?nÀtverk? och ?gemensam handlingsarena? som för den hÀr rapporten eventuellt kan ses som ett fjÀrde villkor för ett kollektivt lÀrande.

Sjung ut!: En studie i hur enskild- och gemensam sÄngundervisning anvÀnds i gymnasieskolan idag.

I denna studie undersöks huruvida sÄngundervisningen, bÄde enskild och gemensam, anvÀnds i gymnasieskolan idag. Vi vill Àven utforska hur sÄngundervisningen förÀndrats i och med införandet av den nya lÀroplanen Gy11. Vi ser det som viktigt att vi som snart utexaminerade sÄngpedagoger har insikt i hur undervisningen bedrivs i skolan idag, samt att vi Àr uppdaterade kring den nya betygsskalan och texten i Gy11.Vi har gjort Ätta kvalitativa intervjuer med bÄde lÀrare och elever pÄ tre olika gymnasieskolor. LÀrarna har svarat att den nya lÀroplanen har underlÀttat sÄngundervisningen pÄ olika sÀtt, bland annat genom att förtydliga och konkretisera mÄlen för de olika momenten som ingÄr i Àmnet sÄng för gymnasieskolan. De beskriver Àven för- och nackdelar med att undervisa i sÄng bÄde enskilt och gemensamt.

Möjligheten till grÀnsöverskridande resultatutjÀmning i förslaget om en gemensam konsoliderad bolagsskattebas inom EU (CCCTB)

EU har under lÄng tid sökt lösa de problem som finns pÄ den inre marknaden avseende direkt beskattning. En rad riktade ÄtgÀrder har förverkligats genom praxis. JÀmte riktade ÄtgÀrder har Àven kommissionen arbetat med en lÄngsiktig lösning dÀr bolag ska ges möjlighet att anvÀnda sig av en gemensam bolagsskattebas för hela unionen. Den 16 mars 2011 presenterade kommissionen slutligen ett förslag till direktiv om en gemensam konsoliderad bolagsskattebas. .

En gemensam europeisk civillag ur ett svenskt perspektiv

I Europa pÄgÄr det ett projekt som har till uppgift att ta fram lagtextförslag till en gemensam europeisk civillag. Syftet med denna uppsats Àr att försöka förutspÄ hur Sverige skulle pÄverkas av denna civillag. Materialet till uppsatsen Àr frÀmst hÀmtat frÄn aktuella artiklar och Internet men viss litteratur har ocksÄ hittats, trots att projektet inte Àr slutfört. Denna uppsats Àr inte uttömmande inom omrÄdet utan det Àr förÀndringarna i stort som behandlas. Vi anser att Sverige behöver engagera sig mer för att kunna pÄverka utgÄngen av projektet.

Interoperabilitet mellan mark- och flygstridskrafter : En nulÀgesanalys av Försvarsmaktens styrande och inriktande dokument utifrÄn Michael Codners och Ingvar Sjöbloms interoperabilitetsteori

Den svenska Försvarsmakten brukar frÄga sig om den Àr tillrÀckligt interoperabel för att kunna delta i internationella insatser. En minst lika berÀttigad frÄga borde vara om den Àr tillrÀckligt interoperabel, mellan sina försvarsgrenar, för att kunna genomföra sjÀlvstÀndiga operationer utifrÄn teorin om gemensam krigföring. Den bristande förmÄgan till gemensam krigföring i försvarsmakter generellt och för Sveriges Försvarsmakt specifikt utgör uppsatsens grundlÀggande problem. Genom att anpassa och skapa ett analysverktyg utifrÄn Codners och Sjöbloms interoperabilitetsteori har Försvarsmaktens dokument analyserats för att belysa eventuella svagheter kopplat till gemensam krigföring och nationell interoperabilitet mellan mark- och flygstridskrafterna. Undersökningen visar pÄ svagheter kopplat till den anpassade interoperabilitetsteorin och Försvarsmaktens styrande dokument.

BeslutanderÀtt vid gemensam vÄrdnad: definition av barnets bÀsta, krav pÄ konsensus vid gemensam vÄrdnad samt föreslagen tvistelösningsmodell

Syftet med arbetet Àr att undersöka beslutanderÀtten vid gemensam vÄrdnad samt konsekvenserna av att vÄrdnadshavare inte kan enas i frÄgor som rör barnet. Uppsatsen har genomförts med hjÀlp av traditionell juridisk metod. Det rÀttsliga förhÄllandet mellan barn och förÀldrar stadgas i FB. De senaste lagÀndringarna angÄende vÄrdnad trÀdde i kraft 2006. De nya vÄrdnadsreglerna syftade till att stÀrka barnperspektivet och tydliggöra principen om barnets bÀsta.

Alternativa reduktionsmedel i jÀrnsvampsprocessen

Multi-Channel Network (MCN) a?r mediefo?retag som jobbar pa? plattformen Youtube. Deras affa?rside? ga?r ut pa? att para ihop Youtubeprofiler med fo?retag som vill annonsera pa? Youtube. I nula?get finns det tva? MCN fo?retag i Sverige, Splay och United Screens.

FörÀldraskap och gemensam vÄrdnad: Innebörden och de olika vÀgarna dit

Den svenska barn- och förÀldralagstiftningen har till stor del följt samhÀllsutvecklingen men det finns punkter dÀr lagstiftningen kan anses konservativ, bland annat att det görs skillnad mellan gifta och ogifta förÀldrar. Generellt sett finns det ingen anledning att behandla förÀldrar och barn olika, allra helst nÀr barn till ogifta samboende förÀldrar i princip lever ett likadant liv som barn till gifta förÀldrar. Vi har undersökt hur förÀldraskap faststÀlls, vad gemensam vÄrdnad innebÀr och hur förÀldrar fÄr det samt varför ogifta samboende förÀldrar inte jÀmstÀlls med gifta förÀldrar i frÄgorna kring faderskap och gemensam vÄrdnad. Faderspresumtionen för gifta har varit upp till diskussion om det borde finnas kvar eller om det kanske borde finnas en motsvarighet för de som Àr ogifta men samboende. Det har Àven vid ett flertal tillfÀllen tagits upp om det inte borde införas gemensam vÄrdnad för alla förÀldrar per automatik nÀr faderskapet Àr faststÀllt.

Design av gemensam hemleverans via onlinebestÀllning

Den hÀr uppsatsen beskriver ett försök att skapa en webbdesign för gemensam hemleverans av matkassar Ät webbtjÀnsten Mealplanner. Varför det hÀr Àr av intresse Àr för att spara bÄde tid och pengar för företagen som erbjuder tjÀnsten samt för att lÄta kunden skÀra ner pÄ leveranskostnaden. Problemet ligger i att lÄta kunder i ett nÀromrÄde av varandra kunna samarbeta för att uppnÄ mÄlet med gemensamma bestÀllningar och reducerade leveranskostnader. För att lyckas skapa en design som uppfyller en bra funktionalitet anvÀndes beprövad mÄldrivet designarbete framtaget av Kim Goodwin. Resultatet Àr en framtagen design som lÄter anvÀndare samarbeta pÄ webbplatsen genom kontaktmöjligheter och visualisering av varandras bestÀllningsspecifikationer.

Meningserbjudande av fiktionsförstÄelse : En kvalitativ studie av tvÄ lÀroböcker i svenska för gymnasieskolan

Denna studie syftar till att studera vilka meningserbjudanden av fiktionsfo?rsta?else som finns av litteratur fra?n efterkrigstiden och frama?t i la?robo?ckerna Svenska impulser 2 och Upplev litteraturen 2. Underso?kningen so?ker svar pa? fo?ljande fra?gesta?llningar: (1) vilka meningserbjudanden av fiktionsfo?rsta?else ges av de texter, bilder och o?vningsuppgifter som finns i de ba?da la?robo?ckerna? och (2) hur samverkar texter, bilder och o?vningsuppgifter fo?r att erbjuda fiktionsfo?rsta?else? Empiriska data till studien inha?mtas genom att de aktuella kapitlen i la?robo?ckerna detaljstuderas. Den huvudsakliga metoden fo?r att bearbeta och analysera det empiriska materialet a?r funktionell analys.

1 NĂ€sta sida ->